تبلیغات
قدس - مدیریت انسان بر حافظه
 
قدس
یکشنبه 3 بهمن 1395 :: نویسنده : محسن موسوی
مدیریت انسان بر حافظه

افراد از نظر هوش، فهم، استعداد و حافظه با یكدیگر اختلاف دارند. انسانهاى رشید از حافظه خود بهره‌‌بردارى صحیح مى‌‌كنند، ولى آدمهاى غیر رشید ممكن است حافظه بسیار نیرومندى نیز داشته باشند اما نتوانند از آن استفاده كنند. آدم غیر رشید تصور مى‌‌كند حافظه یك انبار است، انبارى كه باید دائماً آن را پر كند؛ هر چه پیدا كرد آنجا پرت كند، عیناً مانند انبار یك خانه كه احیاناً وارد مى‌‌شوى مى‌‌بینى یك تكّه حلبى، یك قطعه فلز، یك میز شكسته، یك صندلى شكسته در آنجا افتاده است. امّا آدمى كه رشید باشد، در بهره‌‌بردارى از حافظه خود دقّت مى‌‌كند؛ اوّلین كارى كه انجام مى‌‌دهد عمل انتخاب است؛ یعنى حافظه خود را مقدّس مى‌‌شمارد، حاضر نیست هر چه شد در آن سرازیر كند؛ حساب مى‌‌كند كه دانستن چه چیزهایى براى او مفید است و چه چیزهایى بى‌‌فایده است؛ مفیدها را درجه_بندى مى‌‌كند و مفیدترها را انتخاب مى‌‌كند، سپس آنها را به حافظه خویش مى‌‌سپارد آنچنانكه امانتى را به امینى مى‌‌سپارد؛ در خود سپردن دقّت مى‌‌كند، یعنى واقعاً و به طور دقیق و روشن آن را وارد ذهن مى‌‌كند و سپس تحویل حافظه مى‌‌دهد.

مثلًا كتابى را مطالعه مى‌‌كند؛ یك بار مى‌‌خواند (انسان كتاب را بار اول به‌‌ قصد لذّت‌‌ مى‌‌خواند. در این صورت نمى‌‌تواند در مورد مطالب كتاب، حساب و قضاوت كند)؛ دور دوم مى‌‌خواند (حتّى قوى‌‌ترین حافظه‌‌ها نیازمند است كه یك كتاب مفید را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته‌‌بندى مى‌‌كند و هر مطلبى را با توجّه به اینكه از چه دسته مطالب است به حافظه مى‌‌سپارد.

بعد كوشش مى‌‌كند كه كتاب دیگرى را در دستور مطالعه قرار دهد كه در موضوع كتاب پیشین است، و حتّى الامكان تا از موضوعى فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است وارد موضوع دیگر نشود. اشتباه است اگر انسان یك كتاب را مانند یك سرگرمى مطالعه كند و قبل از آنكه مطالب كتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا كرده باشد به كتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد؛ امروز كتب تاریخى، فردا روانشناسى و پس فردا مثلًا كتب مذهبى مطالعه كند، همه مخلوط مى‌‌شوند و حكم انبارى بى‌‌نظم را پیدا مى‌‌كند.

انسان رشید كتابها و مطالبى را كه براى خود لازم مى‌‌داند، جمع مى‌‌كند، آنها را مكرّراً مطالعه و دسته بندى و سپس خلاصه مى‌‌كند. خلاصه را یادداشت و به حافظه خود مى‌‌سپارد؛ بعد به موضوع دیگر مى‌‌پردازد. چنین فردى اگر حافظه‌‌اش ضعیف هم باشد از آن حدّاكثر استفاده را مى‌‌كند و مثل كسى مى‌‌شود كه كتابخانه منظّمى با قفسه‌‌هاى مرتب دارد، كتابخانه‌‌اى كه هر قفسه‌‌اش به كتابهاى معیّنى در رشته خاص مربوط مى‌‌شود به طورى كه هر كتابى را كه بخواهد فوراً دست مى‌‌گذارد روى آن و آن را مى‌‌یابد؛ امّا اگر غیر از این باشد همانند آدمى است كه كتابخانه‌‌اى با هزارها كتاب داشته باشد امّا كتابها را روى یكدیگر ریخته است؛ هر وقت كتابى را بخواهد دو ساعت باید دنبالش بگردد تا پیدا كند.

این بود مثالى از مدیریّت صحیح و ناصحیح در مورد بهره‌‌بردارى از یكى از قواى هوشى و عقلانى انسان.

استاد شهید مطهری مجموعه‌آثار، ج‏۳، ص: ۳۱۵





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 3 شهریور 1396 06:46 ب.ظ
Hurrah! After all I got a webpage from where I be capable of truly obtain useful data regarding my study and knowledge.
شنبه 14 مرداد 1396 09:18 ق.ظ
Whats up very nice blog!! Guy .. Excellent .. Amazing .. I'll bookmark your
web site and take the feeds also? I'm happy to find numerous useful info right here in the submit,
we want develop extra techniques on this regard, thanks
for sharing. . . . . .
دوشنبه 9 اسفند 1395 03:52 ب.ظ
بسیار جالب بود تشکر
موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : محسن موسوی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :